donderdag 21 mei 2015

Menselijkheid voor religie

Sikh zet tulband af om leven van jongetje te redden

18-5-15 - 13:46  bron: Daily Mail
Embedded image permalink

Je tulband afzetten om een mens in nood te helpen: voor ons lijkt het vanzelfsprekend, maar voor sikhs ligt het gevoelig. Geen wonder dus dat een student uit Nieuw-Zeeland felicitaties van over de hele wereld ontvangt, omdat hij de strenge religieuze regels aan zijn laars lapte.

Harman Singh gebruikte zijn hoofddeksel om het bloedende hoofd van een kind te ondersteunen. Het vijfjarige jongetje was op weg naar school aangereden door een auto. ,,Een vrouw hield hem vast terwijl hij op de grond lag", aldus Singh. ,,Op dat moment dacht ik niet aan de tulband, enkel aan hoe ik dat bloeden kon stoppen. Het is mijn plicht om te helpen. Iemand anders zou hetzelfde gedaan hebben." Singh bleef ter plekke tot de ambulance arriveerde. 

'Sommige mensen sterven nog liever'
Gagan Dhillon was een toevallige getuige. ,,Er was al genoeg hulp, maar als sikh ken ik de waarde van de tulband als geen ander. Sommige mensen sterven nog liever dan hun hoofddeksel te moeten afzetten. Hij wilde gewoon het leven van dat jongetje redden."

Mannelijke sikhs mogen hun hoofdhaar, baard en snor niet knippen of scheren. Ongeknipt haar wordt als heilig beschouwd, een traditie die tot de eerste goeroes teruggaat. De tulband staat symbool voor discipline, integriteit, nederigheid en spiritualiteit en mag alleen afgezet worden in de beslotenheid van hun huis. Normaal gebeurt dat zelfs alleen als ze hun haar wassen.

'Menselijkheid voor religie'
Het slachtoffertje verkeerde even in kritieke toestand, maar intussen gaat het de goede kant op. Op Facebook stroomden duizenden reacties op Singhs heldendaad binnen. ,,We hebben allemaal onze persoonlijke overtuigingen, maar waar het echt op aankomt is zorgdragen voor elkaar", schreef ene Ashleigh Garrett. ,,Daarom heb ik zo veel respect voor het sikhisme. Prachtig gedaan, kerel." En: ,,Menselijkheid voor religie. Knap."

,,Duizenden mensen hebben me al gefeliciteerd. Bedankt daarvoor, maar ik heb echt alleen maar mijn plicht gedaan", besluit Singh.

Geen opmerkingen: